פעילות בגן חובה: יבשות העולם

בגנים מונטסוריים מקדישים הרבה זמן לנושא היבשות. הם מתחילים מללמד את הילדים, את המושגים ים ויבשה, ולאט לאט מתקדמים לנושאים מורכבים יותר כמו פנגיאה, הפרדות היבשות, מאפיינים של כל יבשה – חיות שגרות בכל יבשה, אנשים שחיים ביבשות (השוני בינהם) והחיים ביבשות אלו.

אני רוצה לחלוק אתכם מערך להעברת שיעור בגן חובה, כפי שאני העברתי אותו. תוכלו לשאוב מכאן רעיונות לשיעורים משלכם או למשחקים בבית.

אביזרים

פאזל נרכש כאן.

מפה מונטסורית נרכשה כאן.

שימו לב! חשוב להקפיד על קודים של צבעים עבור כל יבשה ויבשה.

אסיה- צהובה

אירופה – אדומה

אמריקה צפונית – כתומה

אמריקה דרומית – ורודה

אפריקה – ירוקה

אוסטרליה (אוקיאניה) – חומה

מערך שיעור

1. התחלתי בלהציג מה זה ים ומה זה יבשה – קערה עם מים וארגז עם חול.

לאחר מכן, הראתי איך מיוצג ים ויבשה בגלובוס – כחול וצבעים אחרים.

הערה: לילדים קטנים אפשר לתת פשוט למיין חיות בין ים ויבשה ולשחק איתן. ילדים ממש אוהבים זאת.

2. פרסתי בד כחול שמייצג מים ועליו סידרתי – כמקשה אחת – את היבשות מתוך פאזל היבשות.(אפשר גם להדפיס ולצבוע את היבשות לפי צבעים מונטסוריים, ולעשות למינציה) זוהי יבשת על – פנגיאה.

סיפרתי שבעידן של הדינוזאורים (חזרנו על המילה "מזוזואיקון"), 200 מליון שנה לפני, היבשות התחילו להיפרד. בהתחלה לשני חלקים (חלקים צפוניים נפרדו מחלקים דרומיים) ואחר כך, כעבור מליוני שנים, לחלקים שאנחנו מכירים היום. דפקנו עם הפטיש (מיליוני שנים 🙂 )כדי להפריד את החלקים (זה מאוד הרשים את הילדים).

הסברתי שבעצם הכוחות היו מתוך כדור הארץ (תזוזת הלוחות הטקטוניים).

אפשר להראות וידאו קצר על הפרדות יבשות מכאן.

אם יש שני דינוזאורים מאותו סוג או שתי חיות שהן אותו הדבר, אפשר להראות שאחת נשארה ביבשה אחת (לדוגמא אפריקה) והשניה ביבשה אחרת (לדוגמא אמריקה דרומית) וכך נמצאו המאובנים שלהם – זהים בשתי היבשות שרחוקות אחת מהשניה.

3. ציירתי, מראש, על תפוח עץ, את היבשות, והראתי לילדים איך יוצרים את המפה. "ניסיתי" לחתוך את הגלובוס לשתיים, אך לאחר מכן עודדתי את הילדים, המבוהלים במקצת, "שלאאא , אני לא אחתוך את הגלובוס, אלה אחתוך את תפוח העץ, שהוא כמו גלובוס".

העברתי את תפוח העץ המצוייר בין הילדים כדי שיתרשמו ממנו. (דרך אגב, תוך כדי העברת תפוח העץ, עברתי בין הילדים ושאלתי איזה יבשה הם הכי אוהבים ולמה. התשובות היו שונות 🙂 )

לאחר מכן, קראתי ל"עוזרת" וחתכנו ביחד את התפוח עץ לשני חלקים. הילדים היו מהופנטים. הראתי להם שחתכנו את אנטרקטיקה, שהייתה מלמטה, לשני חלקים.

בצד שמאל אמריקה צפונית ואמריקה דרומית, וחלק מאנטארקטיקה. בצד ימין, אסיה, אירופה, אפריקה, אוסטרליה (יותר נכון אוקיאניה, אבל לא דייקתי) וחלק מאנטארקטיה

4. הבאנו את המפה המונטסורית והתחלנו במשחקים. יצרתי תחנת אוטובוס. בתחנה "עמדו" חיות ו"חיכו" לרכבת. החיות עלו לרכבת והילדיל פיזרו אותם בין היבשות המתאימות.

אפשרות 1 – שימוש בפאזל מונטסורי
אפשרות 2 – שימוש במפה מונטסורית

5. משחק נוסף ששיחקנו בו – שאלתי את הילדים למי מהם יש קרובי משפחה במדינות שונות בעולם או מי מהם היה במדינה אחרת. מי שנקב בשם מדינה, קיבל בובה של בן אדם. לאחר מכן, אחד אחד, הילדים ניגשו ושמו את הדמות שלהם ביבשה המתאימה.

6. הדבקנו על גלובוס שתי דמויות של בני אדם – אחת באפריקה ואחת באמריקה הצפונית. חילקתי אחריות בין שני ילדים – ילד אחד היה אחראי על לסובב את הגלובוס וילד שני היה אחראי על להחזיק את השמש ולהאיר עם פנס על הכדור הארץ. הילדים ראו שכשבאמריקה לילה, באפריקה יום. נחרנו ואמרנו "בוקר טוב!" :).

7. חילקתי את הילדים לשתי קבוצות "גן" – אחת קבוצת גן באפריקה ושניה קבוצת גן באמריקה הצפונית. לאחת מהן נתתי טלפון כדי שיתקשרו אל הקבוצה השניה. תוך סיבוב הגלובוס, קבוצת הגן שהייתה "ערה", "התקשרה" לקבוצת הגן השניה, שישנה באותו הזמן ו"נחרה". הקבוצה הערה אמרה להם "בוקר טוב, אבל קבוצת "הלילה" המשיכה לישון. כדור הארץ הסתובב לאט לאט והתפקידים התחלפו. הילדים מאוד צחקו.

8. בסוף הילדים קיבלו דפי ציור וצבעו את היבשות לפי דוגמא ובצבעי קוד מונטסוריים.

מפה לפי צבעי קוד מונטסוריים

אפשר להדפיס את דפי הציור מכאן. תוך כדי ציור "הלביאה" (בובת לביאה) עברה בין יבשות האפריקה שצבעו הילדים והתלהבה מהיבשה שלהם.

כתיבת תגובה