ספר "בעלי חיים"/ ג'ון וודוורד

"אוף! כל הספרים, המעניינים, מתחבאים, תמיד, במדפים העליונים או התחתונים בחנות", אני ממלמלת לעצמי ומתכוננת לקרב מול המדף שלמעלה. אני נעמדת על קצות האצבעות, בקושי מגיעה אל המדף, אך עדיין מנסה לשלוף את הספר. אני מושכת אותו מהקצה. הוא זז, אך בקושי. משיכה נוספת והוא יוצא עוד קצת. עוד משיכה. קצת יותר מדי. אני מתקשה לייצב אותו בידיים, נזהרת שלא להפיל אותו על ראשי, והמחשבות ממשיכות להתרוצץ: "איזה זלזול! איך אפשר להחביא את הספרים הכי איכותיים, במקומות הכי רחוקים מאנשים?! הוא הולך ליפול עלי. זה חד משמעי."

תוך כדי הנפילה, אני מנתבת את הספר עוד קצת לכיווני ומצליחה לייצב אותו בידיי. הספר יורד, לאט לאט ובבטחה, אלי.

סוף סוף! הוא כאן. בידיים שלי.

אני פותחת אותו במהרה, ומזהה מייד את האותיות DK של הוצאת האור Dorling Kindersley. תחושת הניצחון ממלאת אותי. אני מבינה שהמאמץ לא היה לשווא. יש לי אוצר בידיים.


השם של הספר, "בעלי חיים", לא עושה עמו צדק. זה לא עוד ספר על חיות. זה ספר שיכול להוות דוגמא, לספרים אחרים, "איך "ספר על חיות" אמור להראות".

הספר מתחיל מהגדרה, מיהו בעל חיים, ומציג תרשים של ממלכת בעלי חיים. הוא מחלק את החיות למערכות ומחלקות, ומספר, בקצרה, על חלוקות נוספות כמו סדרה/משפחה/סוג/מין.

אך אל תדאגו – המטרה של הספר היא לא לעשות מכם מדען מומחה, אלה לאפשר לכם הכרות כללית עם ממלכת בעלי חיים, מבלי להכביד עם הפרטים. המחבר של הספר מצליח לשמור על האיזון הזה גם בהמשך הספר.

החיות שבספר מחולקות לפי החלוקה המדעית שהוצגה בתחילת הספר, והדבר בהחלט עושה "סדר בראש". לדוגמא, בפרק יונקים יספרו לכם מהו יונק, ולאחר מכן יצללו לתוך המחלקה, ויפרטו, לדוגמא, על משפחת החתוליים. מתוך משפחת החתוליים יוצג לכם היונק המרשים ביותר, כמו הטיגריס. הטיגריס יוצג במלוא הדרו ויהיה כל כך אמיתי, שבמבט ראשוני, תרצו לברוח ממנו.

זהו ספר מיוחד גם בגלל שכל התמונות של החיות, המופיעות בו, אמיתיות ומרהיבות ביופיין (לפעמים עד לזעזוע).

הפרטים, שמספרים על כל חיה, מרתקים גם הם.

יום אחד הבאתי את הספר לגן (חובה) של בתי תמר. פתחתי את הספר על התמונה הענקית של פילה בהריון. בתמונה הזאת, כל הבטן של הפילה הייתה חשופה וניתן היה לראות את הפילון שוכב בתוכה, מחובר בחבל הטבור אליה. קראתי לילדים לבוא ולראות אותה. הם הגיעו במהרה, הסתכלו על התמונה, וראיתי את העיניים שלהם נפתחות בהתפעלות. הם היו מהופנטים אליה. כעבור כדקה הם שלפו את הספר מידיי, רצו איתו לבית העץ שבחצר, התיישבו שם על הספסל והחלו לדפדף בו, לאט לאט, תוך שהם דנים על כל חיה שמופיע בו. הם לא דילגו על אף עמוד! הדיונים שלהם נמשכו כחצי שעה, עד שנאלצתי לקחת את הספר, כמעט בכוח, כי הייתי צריכה ללכת.

כן, הספר הזה "עד כדי כך" טוב.

מלבד זאת, הספר מתאים מאוד למי שמלמד את הילד לפי השיטה המונטסורית, מהסיבות הבאות:

  • בספר מופיעים צילומים, ולא ציורים של חיות.
  • חלוקת החיות שבספר, לפי מערכות ומחלקות, תעזור לכם להעביר את ה- Great Lessons המונטסוריים. (מי שמכיר את ציר הזמן המונטסורי המקורי, יודע, שבו מופיעות מערכות ומחלקות של חיות, לפי קצב התפתחותם על פני כדור הארץ). תוכלו להראות לילדים איך נראים חסרי חוליות או קוצי העור שהופיעו ראשונים על כדור הארץ (עידן פלאוזואיקון), או את גורילת ההרים, השייכת לקופי אדם והיא אחת מבנות משפחה הקרובות ביותר לאדם (עידן קנוזואיקון).
  • בספר מופיעים מחזורי חיים שונים בטבע.
  • דרך הספר ניתן ללמוד על חלקי הגוף של חיות – לדוגמא, בציפור יהיה פירוט על נוצות, זנב, מקור, רגלים (ואף יותר מזה). ראו בתצלום הבא איך מוצג, לדוגמא, הצפרדע:

ולסיכום – בחינוך הילדות שלי תמיד שאפתי, לא רק ללמד אותן (להעביר להן מידע), אלה גם, ובעיקר, לעניין אותם בעולם שמסביב, להראות עד כמה הוא נפלא ומרתק, ולגרום להן לחקור אותו עוד יותר. הספר הזה קולע בול למטרה הזו.

מומלץ!

ניתן לקנות אותו כאן, באתר של סטימצקי.

כתיבת תגובה