פעילות: אור כוכבים מהמיתולוגיה – הכנת פנס קבוצות כוכבים

כשהייתי קטנה, אמא שלי, חובבת האסטרונומיה, אהבה לספר לי על קבוצות הכוכבים, על החורים השחורים, ועל מהירות האור. מדי פעם, כשהזדמן לנו לילה עם שמים בהירים, וללא זיהום אור, היא הייתה מבקשת ממני להסתכל למעלה, ולזהות את "הכד" של הדובה הגדולה או את שלושת הכוכבים שבחגורה של הצייד "אוריון". כך, עם הזמן, היא הצליחה להנחיל לי את ההתעניינות שלה בכוכבים.

כיום, אני רוצה להעביר את ההתעניינות הזאת הלאה, לילדים שלי.

תצפית כוכבים באילת

וכך, בנסיעה האחרונה שלנו לאילת, החלטתי לעשות פעילות, שהיא קצת אחרת, מהפעילויות שנהוג לעשות באילת, והזמנתי "תצפית כוכבים".

15 דקות נסיעה לתוך ההרים שליד העיר אילת, ואנו מצאנו את עצמנו באמצע שום מקום, חושך מוחלט מסביב ורק אור של כוכבים מאיר לנו מלמעלה. שם, בנקודת וייז שניתנה לנו, חיכה המדריך איתן עם הטלסקופ שלו.

הפעילות הייתה – מאוד מעניינת, פחות מתאימה לילדים קטנים, קצת מתישה (כי היא התקיימה בקבוצה עם משפחות אחרות, מאוחר בערב והילדים היו צריכים להתרכז), אבל עדיין, אם הייתם שואלים אותי, הייתי חוזרת עליה שוב. למדנו שם על קבוצות כוכבים: אוריון, עקרב, דובה גדולה וקטנה, התבוננו דרך הטלסקופ בנוגה ועקבנו אחרי היעלמותה בשמיים, דיברנו על ביטלג'וז (אחד הכוכבים מתוך קבוצת אוריון), ראינו את כוכב הצפון ודיברנו עליו, דנו על "איך נוצר כוכב חדש", וכמובן, לקראת הסוף הסתכלנו דרך הטלסקופ על הירח וראינו בפרטי פרטים את המכתשים שבו.

המדריך היה מצוין והייתה לו קרן לייזר עמה הוא הצביע על הכוכבים וזה עזר לנו מאוד להבין את השמים.

הילדות הגדולות סיכמו: "היה מאוד מעניין אך מתיש." (חשוב לציין – בזמן שהיינו שם, הייתה משפחה דוברת אנגלית והמדריך תרגם את הכל לאנגלית)

פרטים להזמנה: איתן מצפה כוכבים, 054-4819973

עלות: 100 שח למבוגר, 50 שח לילד

הפעילות – אור כוכבים מהמיתולוגיה – הכנת פנס קבוצות כוכבים

כשחזרנו הביתה מאילת, רציתי לעשות פעילות נוספת, כדי לחזק את נושא קבוצות הכוכבים, אצל הילדים. השיטוט שלי ברחבי האינטרנט הוביל אותי לאתר של סוכנות החלל הישראלית. האתר מאוד מעניין – מלבד חדשות בנושא החלל, הודעות על אירועים כמו "שבוע החלל הישראלי", יש בו גם פעילויות ומערכי שיעורים לילדים.

אחת הפעילויות שממש אהבתי, מתוך האתר, והעברתי לבנות שלי, נקראת "קבוצות כוכבים ומיתולוגיה יוונית". בפעילות זאת מספרים לילדים סיפור מהמיתולוגיה היוונית ולומדים את קבוצות הכוכבים שקשורות לסיפור. בנוסף, בונים פנסים, דרכם ניתן להקרין קבוצות כוכבים אלו על הקיר.

אביזרים

אביזרים

– 5 כוסות חד פעמיות לשתייה חמה

– דף "פנסי כוכבים מהאתר של סוכנות החלל הישראלית"

– שיפוד לניקוב חורים

– פנס (הפושטי. יש פנסים שלא מתאימים לפעילות כי הם משבשים את האור)

– דבק לנייר (לא בצילום)

אופן העברת הפעילות

הערה: לפני הפעילות הזאת, אפשר לעשות הכרות עם האלים היווניים דרך פעילות להכרת אלים רומיים או דרך הספר סיפורי מיתולוגיה יוונית.

סיפור מהמיתולוגיה היוונית על הצייד והעקרב

היוונים האמינו ש-12 אלים שולטים על כדור הארץ ושהם מתגוררים באולימפוס, ההר הגבוה ביוון (תוכלו לקרוא עליהם כאן: פעילות להכרת אלים רומיים). היוונים חיברו עליהם סיפורים. בסיפורים האלו הופיעו גם אלים אחרים, שאינם מתגוררים באולימפוס ודמויות נוספות, שאינן אלים, כמו פניקס, פגסוס, או כימרה. אחד הסיפורים שהם חיברו הוא על הצייד והעקרב:

"עפ"י המיתולוגיה היוונית, אוריון, הצייד, הכריז שהוא הצייד הגדול בתבל ואיים לצוד את כל החיות. הרה (אלה מהאולימפוס) שמעה זאת ושלחה עקרב להמיתו. אוריון מת מעקיצת עקרב, וזאוס (אל מהאולימפוס), שריחם עליו, קבע אותו בשמים וכך הנציח אותו. בתגובה, הרה ביקשה לקבוע את העקרב בשמים. זאוס הסכים, אך בתנאי שהם לעולם לא יפגשו. בשמי הלילה, כשהקבוצה אחת זורחת, השנייה כבר שקעה, כלומר אוריון ועקרב אכן אינם פגשים." (מתוך המצגת של סוכנות החלל הישראלית)

אוריון

האוריון בשמים האמיתיים נראה באופן הבא:

יצירת פנס קבוצת כוכבים

1. מורידים ומדפיסים את הדף "פנסי כוכבים" מהאתר של סוכנות החלל הישראלית.

2. מחברים את הקווים בין ה"כוכבים". אפשר לחפש באינטרנט איך קבוצת הכוכבים, לדוגמא, הכלב הגדול, צריכה להיראות, ולחבר את הקווים בהתאם. בתצלום, אנחנו חיברנו את העקרב.

אפשר לציין לילד שמקומן של קבוצות הכוכבים בכיפת השמיים משתנה לאורך השנה, אך הכוכבים נשארים באותה התבנית.

אוריון הצייד נעזר בשני כלבים. הם תמיד נמצאים לידו בשמים.

שור הוא אחד האויבים של אוריון ולכן נמצא מולו בשמים.

3. גוזרים את העיגול של קבוצת הכוכבים ומדביקים על תחתית של כוס חד פעמית.

4.מנקבים עם השיפוד את החורים של הכוכבים. עדיף להשתמש בשיפוד דק ולא עבה.

5. הולכים לחדר חשוך, מכניסים את הפנס לתוך הכוס ומקרינים על הקיר.

כמובן שבחושך הכל נראה הרבה יותר מרשים.

6. אנחנו גם המחזנו את הסיפור – הצייד ניסה להרוג את העקרב והעקרב עקץ אותו וכמובן הצייד צעק "איי, איי, איי" ועלה לשמים :). תפעילו את הדמיון ושחקו עם הילדים.

אפליקציה לצפייה בכוכבים

אם כבר התאספנו כאן כדי לדבר על הכוכבים, אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להמליץ לכם על האפליקציה לצפייה בכוכבים. אנחנו משתמשים באפליקציית Night Sky, אבל יש עוד אפליקציות רבות וטובות (חפשו: Space או night sky בחנות האפליקציות)

כתיבת תגובה