טיול בזכרון יעקב – שביל מעיין עין צור ועוד כמה המלצות

אני מאוד אוהבת לטייל באזור של זכרון יעקב. ראשית, זכרון יעקב יחסית קרובה למרכז. שנית – בדרך כלל, לא עמוס שם במטיילים. ושלישית, טיול באזור הזה מרגיש קצת כמו יציאה לחוץ לארץ.

תמיד ידעתי שמסביב ל"גני הנדיב" יש מסלולי טבע נוספים, אך אף פעם לא הצלחתי להגיע אליהם. ורק עכשיו, כעבור שנים של ביקורים ב"גני הנדיב", הזדמן לי לבקר באחד מהם – גן לאומי 'עין צור'.

בקצרה על המקום …

עין צור הוא מעיין נקבה שזורם כל השנה. מלבד המעיין עצמו, אפשר לראות בסביבתו ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הרומית ולטייל במסלול שיוצא מהמקום והעובר בתוך הנופים הארץ ישראליים של בקעת הנדיב.

הכניסה לאתר 'עין צור' היא ללא תשלום.

איך מגיעים אליו?

שמים בווייז "כרמים בנימינה – גבעת עדה". מגיעים לחניה. הכניסה לאתר נמצאת ליד הבניין עם השלט "מפעל הפיס". עוברים ליד השער הירוק שחוסם את הכניסה לרכבים, ואתם "בפנים".

אחרי שנכנסים, פונים ימינה בשביל, ובהמשך יש שילוט ברור.

אפשר להגיע לשמורה גם מ"גני הברון". אנחנו בחרנו להיכנס אליה מכניסה שליד הבנין עם השלט "מפעל הפיס", מכיוון שהמסלול כאן קצר יותר.

דרך אגב, אם אתם מגיעים עם ילדים, רוב הסיכויים שלא תוכלו לדלג על הספינה שעומדת לפני הכניסה לשמורה.

ילדים שלנו מאוד נהנו לטפס עליה ולדמיין שהם רבי חובלים אמיתיים.

עוד קצת מהטיול שלנו….

אז מה ראינו במקום?

כבר בתחילת הטיול עברנו ליד ביצה ממנה בקעו קולות של צפרדעים מקרקרות. לא כל יום רואים ביצה אמיתית! הילדים התלהבו ממשמע הקרקורים וניסו לאתר את מקום מחבואם לפי הכיוון ממנו בקעו הקולות.

אחרי שסיימנו לחפש את הצפרדעים, המשכנו ללכת בגשר, שהוביל אותנו לרחבה גדולה עם מוקדי עיניין רבים.

אנחנו, המבוגרים, הסתכלנו מסביב לרחבה וניסינו להבין לאן עדיף ללכת קודם – לעתיקות, למעיין הזורם בנחת או פשוט להמשיך בשביל המוביל מעלה בגבעה, אבל לילדים כבר הייתה תוכנית משלהם – הם פשוט רצו ישר לעבר העץ, שבלט בנוכחותו, וטיפסו עליו.

לא התנגדנו, זרמנו עם הבחירה שלהם – בעיקר בגלל הצל, הספסלים והמעיין שזרם לא רחוק ממנו.

אחר כך המשכנו לטייל ולגלות נקודות עיניין נוספות.

ראינו במקום את כל המאפיינים של חקלאות השלחין הקדומה: המעיין, הבאר לאיסוף מים והתעלות המובילות את המים לחלקות אדמה בכדי להשקות אותה.

בתמונות: חקלאות שולחין – תעלות מים

הילדים מאוד נהנו ללכת בתוך התעלות בהם עדיין זורמים מי המעיין.

התרשמנו מבית מרחץ קדום מהמאה ה-1 לפני הספירה, המורכב משלושה חדרים.

איפה שהייתה צריכה להיות ריצפה של החדר החם (הקלדריום), אפשר היה לזהות את העמודים שתמכו בה. בין העמודים האלו הוזרם פעם אוויר חם, וכשהריצפה התחממה, נשפכו עליה מים שיצרו את האדים כמו שיש בסאונה.

בתמונה: בית המרחץ

מלבד כל אלו, פשוט טיילנו במסלול שבסביבה ונהננו מהנופים היפים שנשקפו שם מכל עבר.

גן "אהוד" – מקום מושלם לפיקניק

כשסיימנו לטייל באתר, רצינו לעשות על האש. חיפשנו מקום בו לא יהיו הרבה אנשים. התמזל מזלנו ומצאנו את "גן אהוד".

גן אהוד נבנה לזכרו של אהוד אפרתי, תושב זכרון יעקב, שנפל בזמן שירות מילואים בדרום הרצועה, בשנת 2007.

הגן תוכנן בהתנדבות ע"י אפרת כהן, אדריכלית גנים ונוף, שכנראה עשתה את עבודתה באהבה והערכה למשפחה – כך לפחות מרגישים כשמטיילים בגן.

האדריכלית תכננה בגן פינות חמד רבות בהן צומחות שקדיות, שיחי תבלין ועצים ארץ ישראליים שונים.

הגן מתוכנן למשעי. כל משפחה שמגיע לשם, "מקבלת" שולחן פיקניק עם ספסלים (אנחנו אף זכינו לספסל נדנדה, בסמוך לשולחן) – השולחן טובל בירוק וממוקם בפרטיות מוחלטת.

הילדים גם נהנו מהנדנדות שבמקום.

חשוב לציין – לפארק יש שתי חניות. בשביל להגיע לאחת מהן, היינו צריכים להקיף את הפארק בשביל נסיעה צר יחסית.

בתמונות: גן אהוד

מאוד נהננו מהטיול.

לפרטים נוספים על עין צור הכנסו לכאן.

מקומות נוספים בסביבה

הנה כמה מקומות נוספים שביקרנו בהם בהזדמנויות שונות או שאני שומרת אותם לביקורים הבאים:

מחלבת שוורצמן בבת שלמה (קסם של מקום!)

יקבי תשבי (לארוחת בוקר)

שימו לב שיש להם כמה מסעדות. אנחנו ביקרנו באחת שקרובה יותר ל"גני הנדיב". סגורה בשבת.

חוות הנדיב (מומלץ לבילוי עם ילדים)

פתוח בשבת.

יקבי אמפורה (לארוחת בוקר)

יקבי כרמל

מדרחוב המייסדים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )